Zdravé nechty ako základ krásnej manikúry: dopracujte sa k nim vyváženou stravou a optimálnou starostlivosťou

Zapozerajte sa na svoje nechty a úprimne si odpovedzte, čo vidíte. Vyzerajú byť silné a zdravé? Alebo sú skôr rozštiepené a chýba im prirodzený lesk? Správnou starostlivosťou o nechty sa dokážete vyhnúť neželanému vzhľadu, prípadne odhaliť zdravotný problém. Čo teda robiť a čomu sa radšej vyhýbať, ak chcete mať krásne, zdravé nechty?

 

Čo je ešte v poriadku a čo už nie

Nechty sú tvorené vrstvami proteínu nazývaného keratín. Zdravé nechty spoznáte už na pohľad: sú hladké, bez preliačenín či rýh, ako i bez škvŕn či zmeny farby. Zároveň je však normálne, že sa s pribúdajúcim vekom môžu tvoriť neškodné zvislé pruhy, tiahnuce sa od kutikuly po špičku nechta. Na nechtoch sa môžu v dôsledku zranenia či ako signál, že sa v tele niečo deje, objaviť aj biele škvrny. Tie však nakoniec s rastúcim nechtom postupne zmiznú.

Nie všetky stavy nechtov sú však normálne. So svojím lekárom alebo dermatológom by ste sa preto mali poradiť, ak spozorujete niektorý z týchto javov:

  • zmena farby celého nechtu, prípadne tmavý pruh pod nechtom,
  • zmena tvaru nechtov,
  • rednutie alebo zhrubnutie nechtov,
  • oddelenie nechtu od okolitej kože,
  • krvácanie okolo nechtov,
  • opuch alebo bolesť okolo nechtov,
  • neschopnosť nechtu rásť.

 

Ako na starostlivosť o nechty

Aby vaše nechty vyzerali čo najlepšie, snažte sa ich udržiavať čisté a suché. Okrem toho, že tým predídete množeniu baktérií pod nechtami, zabránite aj ich štiepeniu. K nemu totiž prispieva práve opakovaný či dlhodobý kontakt s vodou. Ak sa aj napriek tomu vode vyhnúť nemôžete, noste pri umývaní riadu alebo pri práci s agresívnymi chemikáliami gumené rukavice s bavlnenou podšívkou. V následnej starostlivosti o vaše nechty oceníte aj manikúrové nožnice a klieštiky, ako i použitie hydratačného krému. Ten pokojne votrite aj do nechtov a nechtovej kožtičky.

 

Nemenej dôležitou je starostlivosť o krásu nechtov zvnútra. Tú zabezpečí vyvážená strava. V záujme dostatočnej hydratácie nechtového lôžka sa odporúča konzumovať olej z rybej pečene, mliečne výrobky či morské ryby, ktoré sú bohaté na vitamín A. Oslabené nechty zas posilnia vitamíny skupiny B, ktoré sa okrem rýb a mliečnych výrobkov nachádzajú aj v hydine a vajciach. Čerstvá zelenina a ovocie podporujú tvorbu kolagénu, stavebnej zložky nechtov a zdravý rast zabezpečia potraviny s obsahom vitamínu D. Ten je potrebný pre tvorbu vápnika a takisto sa nachádza v oleji z rybej pečene, treske, sardinkách či lososoch. Ak je reč o vitamínoch, nemali by ste zabúdať ani na rastlinné oleje, orechy, fazuľu, kapustu, špenát či pšeničné klíčky. V nich obsiahnutý vitamín E pozitívne vplýva na pevnosť a zdravie nechtov.

 

Súčasne je vhodným výživovým doplnkom aj biotín, známy aj ako vitamín H. Posilňuje slabé, lámavé nechty a dodáva im zdravý lesk. V prirodzenej forme je prítomný vo vajciach, avokáde a karfiole. Z minerálov upriamte pozornosť na vápnik, prítomný v mliečnych výrobkoch, horčík v ryži či banánoch, ale i na často skloňovaný zinok. Obsahujú ho pšeničné otruby, ryža, slnečnicové semená, mak, strukoviny, tekvicové semená, mäso, huby, pivovarnícke droždie a žĺtky.

 

Toto teda rozhodne NIE!

Aby ste predišli poškodeniu nechtov, hryzenie nechtov či nechtovej kožtičky by malo byť absolútne tabu! Okrem toho, že ním môžete poškodiť nechtové lôžko, už aj malé poranenie umožní baktériám alebo hubám spôsobiť infekciu. Páliacou pohromou je i strhávanie odštiepenej kožtičky. Ide o živé tkanivo, preto ho radšej skúste klieštikmi odcvaknúť až pri koreni. Vyhnite sa tiež používaniu odlakovača s obsahom acetónu a ak sa náhodou vyskytnú nezvyčajné problémy s nechtami, neignorujte ich. Ľudské telo a jeho orgány sú dokonale prepojené, preto akákoľvek zmena vzhľadu nechtov môže signalizovať vážne zdravotné problémy v inej časti organizmu.